ETIKA PENGGUNAAN INTERNET
PENGENALAN
Teknologi internet memudahkan perhubungan antara pengguna
dan menyediakan akses kepada maklumat dalam pelbagai bentuk. Ia saluran global
dan merupakan punca maklumat yang tidak terkawal
OBJEKTIF KOD ETIKA
v Mengetahui
Masalah Moral Dan Isu Etika Komputer
v Memahami
Prinsip Etika Komputer
v Memahami
Etika Profesinal Teknologi Maklumat
v Mengetahui
Fungsi Kod Etika Profesional
v Keperluan
Etika Komputer
v Mengetahui
Masalah Moral Dan Isu Etika Komputer
v Memahami
Prinsip Etika Komputer
v Memahami
Etika Profesinal Teknologi Maklumat
v Mengetahui
Fungsi Kod Etika Profesional
v Keperluan
Etika Komputer
RUKUN ETIKA
— Tidak
menggunakan komputer untuk membahayakan orang lain.
— Tidak
mengganggu kerja komputer orang lain
— Tidak
menceroboh masuk fail komputer lain
— Tidak
menggunakan komputer untuk mencuri
— Tidak
menggunakan komputer untuk menipu
— Tidak
menggunakan @menyalin perisian yang tidak dibeli secara sah.
— Tidak
menggunakan sumber daripada komputer orang lain tanpa kebenaran
— Tidak
mengambil hasil intelektual orang lain untuk diri sendiri
Memikirkan kesan sosial program @sistem yang
dibangunkan
ISU ETIKA
— 1.Tidak
nampak kesan dan masalah moral dari aspek sosial pengkomputeran
— Pengetahuan
dan penggunaan yang kurang mendalam dalam komputer berbanding dengan mereka
yang sememangnya dalam bidang pengkomputeran.
— Kurang
arif tentang undang-undang siber.
— Orang
awam tidak menerima impak yang hebat apabila berlaku isu berkaitan dengan etika
komputer.
Kurang pendedahan dalam pengaruh, kegunaan dan
kuasa yang ada pada komputer
CIRI PROFESIONALISME
— 1.
Harus ada perkhidmatan penting dalam matlamat yang jelas untuk masyarakat dan
negara.
— 2.
menggunakan banyak keupayaan dan kebolehan intelek semasa menjalankan tugas.
— 3.
Mendapat latihan yang khusus dalam sesuatu bidang kemahiran ikhtisas pekerjaan
itu dalam jangka masa tertentu.
— 4.
Harus ada kuasa autonomi semasa menjalankan tugas kerana anggota dalam sesuatu
kumpulan profesional itu ialah pakar dalam bidang tertentu
— 5.
Mementingkan mutu perkhidmatan dan dedikasi dengan tidak mementingkan
keuntungan wang semasa menjalankan tugas.
— 6.
mempunyai tatasusila perkhidmatan yang harus dipatuhi oleh setiap anggota dalam
kumpulan profesion itu
.
KERANGKA KOD ETIKA : KEBERSENDIRIAN
— 1.
Apakah maklumat tentang seseorang yg boleh / perlu diberitahu /diketahui oleh
orang lain.
— 2.
Apakah jenis pengawasan yang boleh dilakukan oleh majikan ke atas kaki tangan
— 3.
Apakah perkara yang boleh disimpan secara peribadi yang tidak boleh dipaksakan
untuk dimaklumkan kepada pihak lain.
— 4.Apakah
maklumat tentang individu yang perlu disimpan dalam pengkalan data. Sejauh
manakah selamatnya maklumat tersebut?
KERANGKA KOD ETIKA : KETEPATAN MAKLUMAT
— 1.
Siapa bertanggungjawab tentang ketulenan, kesetiaan, ketepatan maklumat yang
dikumpul.
— 2.
Bagaimana memastikan maklumat diproses dengan sempurna dan dipersembahkan
dengan tepat kepada pengguna ?
— 3.
Siapa yang dipertanggungjawabkan bagi ralat dalam maklumat, bagaimana pihak
yang terjejasboleh dipampas ?
KERANGKA KOD ETIKA : HAK MILIK
— 1.
Siapa memiliki maklumat.
— 2.
Apakah harga yang adil dan berpatutan sebagai pertukaran maklumat.
— 3.Bagaiman
mengendalikan cetak rompak perisian yang dilindungi hak cipta.
— 4.
Bilakah seseorang boleh menggunakan pengkalan data yang m,empunyai hak milik.
— 5.
Bolehkah komputer korporat digunakan untuk tujuan peribadi
— 6. Bagaimana pakar yang menyumbang ilmu
pengetahuan untuk mencipta sistem pakar harus diberi pampasan.
7.
Bagaiman akses kepada saluran maklumat diperuntukkan
KERANGKA KOD ETIKA : CAPAIAN
— 1.
Siapa yang dibenarkan mengakses maklumat.
— 2.
Berapa bayaran perlu dikenakan kerana membenarkan capaian maklumat.
— 3.Bagaiman
capaian kepada komputer disediakan kepada kakitangan yang tidak berupaya.
— 4.
Siapakah yang diberi peralatan yang diperlukan untuk mencapai maklumat.
— 5.
Adakah hak yang dimiliki oleh individuatau organisasi untuk mendapat
keistimewaan memperoleh maklumat dan di bawah keadaan apa dan jaminan apa
?
KOD ETIKA PROFESIONAL
— 1.Elak
kemusnahan dan kemudaratan kepada sesiapa misalnya menyebarkan virus.
— 2.Menyumbang
kepada masyarakat seperti mereka bentuk produk baru yang memudahkan penggunaan
berkomunikasi
— 3.Menghormati
sesuatu yang dianggap rahsia dan tidak menyebarkannya.
— 4.Bersikap
adil dan tidak menindas.
— 5.Menghormati
hak cipta orang lain.
— 6.Menghormati
hak kebersendirian orang lain
Tiada ulasan:
Catat Ulasan