Isnin, 18 Mac 2013

TIPS GUNA ENJIN PENCARI



Berikut adalah beberapa kaedah yang betul untuk mendapat carian maklumat yang tepat dan pantas menggunakan enjin carian di Internet iaitu:-
1. Penggunaan kata kunci atau terma yang unik dan spesifik dalam suatu carian yang dibuat.  gunakan kata kunci atau terma yang sangat spesifik dan unik.
2. Penggunaan tanda tolak (-) dalam kata kunci pencarian. Fungsinya adalah untuk memperkecilkan lagi skop carian

3. Penggunaan tanda pengikat kata (" ").
4. Pengunaan huruf besar dan huruf kecil. Kebanyakan enjin carian tidak membezakan sesuatu perkataan yang sama dengan huruf kecil, huruf besar dan yang berada dalam pengikat kata.
5. Tidak menggunakan perkataan kebiasaan dan tanda seruan.
6. Penggunaan fungsi AutoComplete dalam enjin carian.
7. Elakkan menggunakan kata carian berbahasa Inggeris yang mempunyai imbuhan perkataan seperti balls, tested, walking dan lain-lain.
 
8. Penggunaan Browser History atau fungsi sejarah dalam pelayar web seperti Internet Explorer, Mozilla Firefox dan lain-lain. .
9. Hadkan masa carian dan tambahkan dengan pelbagai cara carian. Penggunaan enjin carian yang lain seperti Yahoo!, Lycos, Bing dan lain-lain.
10. Perincikan carian maklumat yang dibuat. Terdapat beberapa simbol yang boleh diguna pakai dalam carian . Di antaranya adalah seperti berikut:-
nTanda tambah ( + )
nTanda aliran ( ~ ) -.
nTanda asterik ( * ).
nTanda atau ( OR ) atau ( | )
nJulat penomboran.
nPenggunaan carian pintar atau Advanced Search
nPenggunaan fungsi Wonder Wheel dalam enjin carian Google
.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0509&pub=Utusan_Malaysia&sec=Megabait&pg=me_01.htm#ixzz2Nww8VJRl
© Utusan Melayu (M) Bhd 


4  PAUTAN LAIN BERKAITAN CARA GUNA ENJIN CARIAN
1.PAUTAN 1
2.PAUTAN 2  
3.PAUTAN 3
4. PAUTAN 4

Tiada ulasan:

Catat Ulasan